LICZBA GODZIN SZKOLENIA – 64 godzin dydaktycznych (8 dni szkolenowych)
CENA – zł
Kurs umożliwia opanowanie metodyki nauczania dorosłych oraz z metodyki prowadzenia szkoleń indywidualnych i dla grup szkoleniowych. Przybliża również zagadnienia dotyczące psychologii nauczania, coachingu oraz zastosowania tych metod podczas prowadzenia kursów i szkoleń. Jest to oferta dla przyszłych i obecnych wykładowców, trenerów umiejętności, trenerów wewnętrznych oraz instruktorów, którzy zamierzają prowadzić szkolenia i prezentacje z wykorzystaniem nowoczesnych metod i środków nauczania. Uczestnicy szkolenia zdobywają wiedzę i kształcą praktyczne umiejętności. Uczą się łączyć dydaktykę z psychologią kształcenia i praktyczną sztuką wywierania wpływu na ludzi. Uczą się, jak być nowoczesnym trenerem na miarę XXI wieku.
Oprócz szkolenia w zakresie umiejętności trenerskich uczestnik szkolenia w ramach szkolenia realizuje w praktyce moduł szkoleniowy dla kilkuosobowej grupy. Szkolenie to jest hospitowane przez wykładowcę, a po jego zakończeniu odbywa się coachigowa sesja oceniająca efektywność działań trenerskich uczestnika.
Elementem szkolenia jest również udział w sesji fotograficznej w profesjonalnym studio portretowym. Uczestnik otrzymuje na własność 6 zdjęć portretowych (w wersji elektronicznej), które mogą być wykorzystane w CV, na stronie internetowej, podczas prezentacji oferty szkoleniowej itp.
Po ukończeniu szkolenia absolwent potrafi:
-
przygotować, zrealizować szkolenie oraz dokonać jego oceny i ewaluacji
-
przygotować prezentację multimedialną oraz posługiwać się nią podczas prowadzenia szkolenia
-
zaprojektować i przygotować materiały szkoleniowe dla uczestników szkolenia
-
stosować aktywne metody nauczania, przydatne podczas prowadzenia kursów
i szkoleń -
posługiwać się technikami coachingowymi, wspierającymi proces nauczania
i budowanie relacji z osobami szkolonymi -
modelować proces grupowy i dzięki temu osiągać doskonałe rezultaty dydaktyczne
-
praktycznie wykorzystywać wiedzę psychologiczną, aby budować inspirujące relacje interpersonalne i wywoływać synergię grupy
Szkolenie składa się z następujących części:
-
Szkolenie w teoretyczne, prowadzone metodami warsztatowymi i treningowymi
-
Trening wystąpień publicznych przed kamerą oraz z wykorzystaniem mikrofonu.
-
Część praktyczna, polegająca na prowadzeniu przez osobę szkoloną modułu szkoleniowego lub części szkolenia dla grupy szkoleniowej
-
Profesjonalna fotograficzne sesja portretowa.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
-
Podstawy psychologii ogólnej
-
Psychologiczne koncepcje uczenia się, psychologiczne podstawy kształcenia dorosłych
-
Dydaktyka dorosłych, proces kształcenia
-
Projektowanie i realizowanie poszczególnych etapów szkolenia od analizy po ewaluację
-
Dobór narzędzi i metod pracy do specyfiki grupy i rodzaju szkolenia
-
Środki kształcenia. Prezentacja Ppt
-
Coaching w praktyce szkoleniowej
-
Efektywność komunikowania z grupą szkoleniową
-
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach w relacji z grupą szkoleniową
-
Praktyka szkoleniowa
-
Coachigowa sesja oceniająca efektywność działań trenerskich uczestnika
-
Skuteczna autoprezentacja
-
Indywidualna, biznesowa portretowa sesja fotograficzna
PROPOZYCJA PROGRAMU SZKOLENIA ORAZ HARMONOGRAM SZKOLENIA
-
Podstawy psychologii ogólnej
-
Podstawowe pojęcia i kierunki, osobowość i temperament, pamięć
-
Cele i podstawowe kierunki w psychologii
-
Osobowość, temperament, koło osobowości, ”wielka piątka” cech osobowości
-
Piramida potrzeb Maslowa
-
Pamięć, rodzaje pamięci, trzy procesy myślowe, wspomaganie zapamiętywania
-
Psychologiczne koncepcje uczenia się, psychologiczne podstawy kształcenia dorosłych
-
Uczenie się i motywacja
-
Uczenie się behawioralne, eksperyment Pawłowa
-
Prawo efektu, warunkowanie sprawcze, kara i nagroda
-
Uczenie się przez wgląd, społeczne uczenie się
-
Funkcje kształcenia, motywy podejmowania kształcenia przez osoby dorosłe
-
Podstawy psychologii rozwojowej, trzy okresy dorosłości
-
Inteligencja i jej rodzaje
-
Sposoby uczenia się, organizacja sensoryczna bodźców
-
Cykl Kolba i jego praktyczne zastosowanie w nauczaniu dorosłych
-
Dydaktyka dorosłych, proces kształcenia
-
Dydaktyka a metodyka nauczania, pedagogika i andragogika
-
Proces kształcenia (uczenie się i nauczanie, cele kształcenia, treść kształcenia, plan nauczania, program nauczania)
-
Kształcenie, szkolenie, trening (formy kształcenia ze względu na sposób organizacji)
-
Zasady nauczania
-
Kompetencje osobiste i zawodowe trenera
-
Projektowanie i realizowanie poszczególnych etapów szkolenia od analizy po ewaluację
-
Powody i przyczyny organizowania szkoleń
-
Prognozowanie funkcjonowania organizacji po realizacji szkolenia – przewidywanie zmian
-
Osoby zaangażowane w diagnozę potrzeb szkoleniowych
-
Wstępne rozpoznanie potrzeb szkoleniowych
-
Analiza potrzeb szkoleniowych w firmie oraz metody pozyskiwania informacji
-
Dokumenty i informacje przydatne do wstępnej analizy
-
Tzw. kwintet szkoleniowy
-
Obszary analizy potrzeb
-
Analiza kompetencji zawodowych pracowników
-
Przyczyny braku efektywności pracowników
-
Końcowa ocena zasadności realizowania szkolenia
-
Rekrutacja i selekcja uczestników szkolenia
-
Organizacja przestrzeni szkoleniowej
-
Dobór narzędzi i metod pracy do specyfiki grupy i rodzaju szkolenia
-
Metody nauczania stosowane podczas szkoleń
-
Formy organizacyjne nauczania ze względu na liczbę uczestników
-
Grupa a zespól, role w zespole, kierowanie zespołem zadaniowym na szkoleniu
-
Paca w zespołach i zasady pracy w zespołach
-
Struktura zajęć teoretycznych i praktycznych, zarządzanie czasem szkolenia
-
Planowanie pracy dydaktycznej, konspekt zajęć
-
Etapy kształtowania umiejętności
-
Aktywne metody nauczania
-
Zalety i wady aktywnych metod nauczania
-
Zakończenie szkolenia
-
Kontrola wyników nauczania, metody i narzędzia służące kontroli
-
Ocena wyników szkolenia, narzędzia pomiaru wyników
-
Ewaluacja szkolenia, rodzaje ewaluacji i sposoby jej prowadzenia
-
Dobór metod nauczania i form kształcenia w zależności od charakterystyki grupy, celów szkolenia oraz kompetencji trenera
-
Przygotowanie materiałów szkoleniowych
-
Środki kształcenia. Prezentacja Ppt
-
Podział i funkcje środków kształcenia
-
Prezentacje Ppt, zasady tworzenia slajdów, zasady prezentacji, sprzęt do prezentacji Ppt
-
Praktyczne przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie
-
Coaching w praktyce szkoleniowej
-
Co to jest coaching – definicje, rodzaje i odmiany coachingu
-
Coaching dyrektywny i niedyrektywny – kiedy i jak stosować?
-
Coaching jako metoda nauczania
-
Coaching jako metoda wspierania rozwoju zawodowego i osobistego
-
Efektywność komunikowania z grupą szkoleniową
-
Co zrobić, żeby ludzie słuchali?
-
Co zrobić, żeby ludzie mówili?
-
Komunikaty aprobujące , wyrażające niezgodę, wyrażające dezaprobatę.
-
Reagowanie na atak i krytykę
-
Asertywność i komunikacja asertywna?
-
Zachowanie dystansu emocjonalnego
-
Sztuka zadawania pytań
-
Trening wystąpień publicznych przed kamerą oraz z wykorzystaniem mikrofonu
-
Komunikacja interpersonalna i komunikacja z grupą
-
Specyfika komunikacji z grupą
-
Wykorzystanie reguł wpływu społecznego w kształtowaniu relacji z grupą
-
Konflikty interpersonalne
-
Metody rozwiązywania konfliktów oraz strategie działania w sytuacjach konfliktowych
-
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach w relacji z grupą szkoleniową
-
Procesy grupowe w środowisku dydaktycznym czyli socjologia dla trenerów
-
Definicja procesu grupowego
-
Grupa i nieformalne role w grupie
-
Grupa a zespół – podobieństwa i różnice
-
Etapy rozwoju zespołu i style kierowania
-
Umiejętności przywódcy, kto zostaje liderem zespołu
-
Role w zespole
-
Trener a grupa, styl pracy trenera, rola trenera jako lidera zespołu
-
Style przywództwa wg Blancharda
-
Trudni słuchacze, trudne sytuacje na szkoleniach
-
Ponad konfliktem
-
Trudni słuchacze – klasyfikacja
-
Jak radzić sobie z zastrzeżeniami słuchaczy
-
Trudne sytuacje na szkoleniach – studium przypadku
-
Praktyka szkoleniowa
Przygotowanie i przeprowadzenie modułu szkoleniowego dla kilkuosobowej grupy słuchaczy (hospitowane przez wykładowcę przedmiotu)
-
Coachigowa sesja oceniająca efektywność działań trenerskich uczestnika
-
Indywidualna superwizja, oceniająca pracę trenerską uczestnika oraz wskazująca dalszy kierunek rozwoju kompetencji trenerskich
-
Ewaluacja zrealizowanego modułu szkoleniowego
-
Skuteczna autoprezentacja
-
Motywy autoprezentacji
-
Werbalne i niewerbalne taktyki autoprezentacji
-
Autoprezentacja indywidualna i grupowa
-
Kontrola wywieranego wrażenia
-
Dopasowanie autoprezentacji
-
Wartości cenione przez odbiorców autoprezentacji
-
Pierwsze wrażenie i efekt aureoli
-
Zasady społecznej percepcji autoprezentacji
-
Jak być wiarygodnym, jak wzbudzać sympatię i zwiększyć atrakcyjność interpersonalną
-
Indywidualna, biznesowa portretowa sesja fotograficzna